2008 m. balandžio 20 d.

Prisiminus J.Baudrilardą arba Simuliacija kaip Žmogaus buvimo būdas (5 dalis)

Laris ir Andis Wachowskiai remdamiesi Ž.Baudrilardo "Simuliakrai ir Simuliacija" sukūrė filmą Matrica, tiesa, pats Ž.Baudrilardas sakė, kad šis filmas nesusijęs su jo darbais, o ir negalėjo būti kitaip - filmai tapo masiniu produktu - reiškia tai, kas verčia mąstyti reikia išimti, palikti tik pėdsakus, palikti juos lengvus ir suprantamus (aišku įterpiant keletą vinučių - sudarant įspūdį, kad tai verčiančios susimąstyti vietos). Filmai - geriausiausias hipertikrovės pavyzdys - ten viskas susimuliuota - daiktai, žmonės, situacijos. Netgi dokumentika, kuri skelbiasi vaizduojanti realybę, yra iškarpoma ir paliekami tie kadrai, kurie gali dominti vartotoją - stipriai sugrumuliuoti ir pateikti ant lėkštutės. Net ir menas ima tarnauti Kalbai - štai ką reiškia Menas mirė - tik laiko klausimas kada tradiciniai simuliakrai (tik nedidelio laipsnio simuliakrai) tokie kaip teptukas, neapdirpta skulptūra, pieštukas, dažai ir t.t. bus pakeisti universaliu simuliakru - skaimeniniu kodu. Menas persikels į digital erdvę, nes tokiai kūrybai nebereikia nei išsilavinimo, nei patirties - kūrybos kančios pakeičiamos lengva kūrybos palaima - visi tampa menininkais, o sena taisyklė - tai kas tinka viskam - nebetinka niekam - įgauna milžinišką mąstą. Tai ko siekė pop menas - visų kuriamas ir visų vartojamas menas - randa savo nišą hipertikrovės prieglobstyje, tiesa, ne kaip judėjimas, o kaip meno 'apibrėžimas'. Meno kritika, mėginanti suprasti postmodernizmo judėjimą, jaučia savo bejėgiškumą - kaip galima suprasti tai ko, griežtai kalbant, nėra - Kalbos? Kai viskas taps Kalba (arba Lygtimi) - beprasmiška taps ir pati kritika ir bet koks mokslinis rimtumas. Štai kokią riziką įžvelgia Ž.Baudrilardas - bet kokia rimta diskusija tampa beprasmė (būtent be-prasmė, nes lieka vien reikšmė), nes viskas baigiasi 'subjektyviškumu' ar tiesiog 'požiūriu' t.y. viskas lygu viskam. Tačiau Ž.Baudrilardo kritikai nepastebi tos be-prasmybės ir rimtu veidu nurašo jo tekstus kaip neatitinkančių tikrovės (?) arba blogiau - kaip kliedesius.
Bet, nebūkime rimtais kritikais - įsiklausykime kas kalbama tarp eilučių - Pasaulis, kaip Gamtos buveinė, buvo pakeistas Pasauliu, kaip Žmogaus buveine. Ir nebūkime tie, kurie kalba Gerai-Blogai kategorijomis (kuriomis kalba tik Dievas/ai) - nors mes ir nužudėme Dievą, ir patys pretenduojame užimti jo vietą, gėris ir blogis sėniai paliko dūlėti niekada neperskaitomuose Kalbos puslapiuose.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą